Wiedźmin 3: Dziki Gon (ang. The Witcher 3: Wild Hunt) – fabularna gra akcji wyprodukowana i wydana przez CD Projekt Red 19 maja 2015 na platformy Microsoft Windows, PlayStation 4 i Xbox One.
Gra jest kontynuacją wydanego w 2007 roku Wiedźmina oraz Wiedźmina 2: Zabójców królów, który miał swoją premierę w 2011 roku. Tak jak poprzednie części, opowiada ona historię tytułowego wiedźmina – Geralta z Rivii – i jest osadzona w świecie wiedźmina, którego twórcą jest Andrzej Sapkowski. Produkcja jest ostatnią częścią cyklu, którego głównym bohaterem jest tytułowy wiedźmin, razem z nią stanowiącego trylogię.
Pierwszy zwiastun produkcji został zaprezentowany na konferencji Microsoftu na targach E3 w czerwcu 2013 roku. Ponadto Wiedźmin 3 zdobył tam kilkadziesiąt nagród oraz nominacji przyznanych przez czasopisma i portale z branży gier komputerowych. Wersja na Nintendo Switch została zapowiedziana na prezentacji przedsiębiorstwa na targach E3 w 2019 roku. Wersja na konsole przenośne japońskiej marki ukazała się 15 października 2019.
Fabuła
Akcja Wiedźmina 3 rozgrywa się w fikcyjnym świecie fantasy stworzonym przez pisarza Andrzeja Sapkowskiego w serii opowiadań i powieści. Gracz ma okazję zwiedzić wyspy Skellige, Wolne Miasto Novigrad, Oxenfurt, wiedźmińskie siedliszcze Kaer Morhen czy ponure moczary Velen. Gra rozpoczyna się pół roku po wydarzeniach z poprzedniej części. Wiedźmin Geralt odzyskuje w końcu pamięć, nie ma jednak zamiaru przyłączyć się do którejkolwiek ze stron konfliktu. Zamiast tego zajmuje się on poszukiwaniem Dzikiego Gonu oraz swoich bliskich, m.in. Yennefer z Vengerbergu i Ciri.
Rozgrywka
Wiedźmin 3: Dziki Gon jest fabularną grą akcji z otwartym światem. Gracz steruje postacią Geralta z Rivii z perspektywy trzeciej osoby. W niektórych fragmentach gry gracz wciela się w postać Ciri. Poza poruszaniem się po lądzie można także pływać zarówno na jak i pod powierzchnią wody. W celu szybszego przemieszczania się gracz może skorzystać z punktów szybkiej podróży, łodzi lub koni[24]. W trakcie gry gracz znajduje przedmioty, które są przechowywane w ekwipunku. Po wcześniejszym uzbieraniu potrzebnych składników alchemicznych i rzemieślniczych Geralt może stworzyć eliksiry, odwary, petardy oraz oleje czy też ulepszyć swój oręż. Mikstury można zażywać przed walką jak i w trakcie starć. Poza tym gracz ma możliwość konsumpcji żywności oraz różnych trunków regenerujących żywotność. W trakcie rozgrywki gracz zdobywa punkty doświadczenia i punkty umiejętności, zdobywane poprzez wykonywanie zadań, zabijanie potworów oraz odkrywanie miejsc mocy, które może przydzielić do jednej z trzech specjalizacji: szermierki, alchemii i magii. W ekranie postaci możliwe jest aktywowanie maksymalnie dwunastu umiejętności jednocześnie, wspomaganych przez 4 mutageny, które mogą zwiększać wielkość obrażeń, moc znaków albo żywotność.
System walki jest zmodyfikowaną wersją tego z Wiedźmina 2. Gracz potrafi walczyć bronią białą, dystansową i używać zaklęć zwanych znakami. Do dyspozycji ma miecze stalowe, przeznaczone do walki z postaciami humanoidalnymi i zwierzętami, oraz miecze srebrne przeciwko istotom magicznym[25]. Podczas walki istnieje możliwość przerwania ataku, uniknięcia lub zablokowania ciosu. Postać może korzystać z pięciu znaków, które z biegiem gry można ulepszyć. Geralt za pomocą wiedźmińskich zmysłów może wytropić niektóre bestie podążając za ich śladami, zapachem lub poszukiwać w ten sposób wskazówek pozwalających rozwiązać zadanie.
Gracz ma możliwość zagrania w minigry takie jak wyścigi konne, pojedynki na pięści czy gra karciana gwint. W gwinta grają dwie osoby po uprzednim wybraniu jednej z pięciu armii – Nilfgaardu, Królestw Północy, Scoia’tael, Skellige lub potworów.
Produkcja
Koszt produkcji przekroczył 300 milionów złotych. Główny zespół pracujący nad grą liczył 240 osób. Łącznie w procesie produkcji zaangażowane było ponad 1500 osób. Gra została pierwszy raz publicznie pokazana na konferencji Microsoftu podczas targów E3 w czerwcu 2013 roku.
Wiedźmin 3 został stworzony przy pomocy silnika REDengine 3. Użyto także takich technologii jak SpeedTree, PhysX czy Nvidia HairWorks. Duże zmiany zaszły w zakresie odbywanych walk. Całkowicie przebudowano sztuczną inteligencję przeciwników Geralta, a on sam otrzymał więcej animacji, które wykorzystywane są w walkach. Akcja gry ma miejsce w otwartym świecie, trzydzieści razy większym od tego z poprzedniej części.
24 października 2014 zostało udostępnione intro zatytułowane Podążając za tropem autorstwa Tomasza Bagińskiego. Podczas produkcji twórcy kontaktowali się z Andrzejem Sapkowskim w celu ustalenia niektórych nazw własnych i rozmieszczenia lokacji na mapie. Twórcy dodali postać Ciri, aby gracz mógł spojrzeć na te same wydarzenia z perspektywy innej osoby.
Poza standardową wersją wydana została także edycja kolekcjonerska, która zawiera m.in. figurkę Geralta walczącego z gryfem, wiedźmiński medalion czy artbook. Po premierze zostało wydanych 16 darmowych dodatków DLC, które zawierają między innymi nowe zadania poboczne, nowe karty do gwinta, alternatywny wygląd postaci, tryb „Nowej Gry Plus” oraz elementy ekwipunku.
Jej premierę pierwotnie zaplanowano na 2014 rok, następnie przełożono ją na 24 lutego 2015, a później na 19 maja 2015 roku. W grudniu 2014 poinformowano, że Wiedźmin 3 jest skończony, a pozostały czas pozwoli na usunięcie błędów i lepszą optymalizację gry. Po premierze gry został wydany zestaw narzędzi moderskich o nazwie REDkit, za pomocą którego gracze mogą tworzyć własne modyfikacje.